Dirigent

Hans van Blijderveen (geb. 1957)

Reeds op jonge leeftijd had Hans grote belangstelling voor muziek. Op zeven jarige leeftijd ontving hij zijn eerste orgellessen van Cor Visser, de toenmalige organist van de Grote Kerk in Dordrecht, en later van diens opvolger Arie J. Keijzer.

Ondanks zijn passie voor het orgel ging zijn hart toch vooral uit naar de vocale muziek. Zijn liefde voor de zangstem was zo groot dat hij besloot om koordirectie te gaan studeren. In 1983 behaalde hij dan ook, na een studie via de Bond van Zangverenigingen, zijn diploma koordirigent.

Hierna volgde hij directielessen bij de Dordtse musicus Aad Vos, en die diezelfde periode startte hij een studie solozang bij de zangpedagoge Trudi Koeleman. Vervolgens studeerde Hans koordirectie aan de Hogeschool Gorinchem (Instituut Dirigenten Educatie) bij o.a. Joop Schets, Bas Ramselaar, e.a. Inmiddels hebben al meer dan 25 jaar diverse gemengde-, mannen-, jongeren- en gospelkoren onder zijn leiding gestaan.

Momenteel is Hans als dirigent verbonden aan de Christelijk Gemengde Koren Asaf uit Papendrecht en Deo Cantemus uit Rotterdam; eveneens aan het Interkerkelijk Gospelkoor “Les Chantres” uit Papendrecht en ook aan het Christelijk Krimpens Mannenkoor (CKM) uit Krimpen aan den IJssel.

Script logo